Aktualności
Tomasz Stańko – Muzyk Roku
fot. Lucjusz Cykarski

JAZZ TOP 2008

JF

W numerze JAZZ FORUM 1-2/2009 opublikowaliśmy wyniki dorocznej ankiety naszych czytelników – JAZZ TOP 2008.

Tytułem „Muzyka Roku” uhonorowany został po raz kolejny Tomasz Stańko, ale tym razem jego dominacja okazała się już nie tak rozległa – najsłynniejszy ze słynnych polskich jazzmanów dwie koronne kategorie oddał we władanie innym artystom. Młodzi muzycy z jego Kwartetu, działający w samodzielnej formacji jako Marcin Wasilewski Trio wysunęli się na pierwsze miejsce pośród zespołów akustycznych, a ich ECM-owska płyta „January”,
promowana koncertami w Europie i USA, została uznana za Album Roku.

Ale jeszcze większą sensację sprawił Piotr Wojtasik detronizując Mistrza w kategorii trąbki. To był szczęśliwy rok dla Wojtasika –  dwa Fryderyki, coraz większy rozgłos międzynarodowy, triumfalny koncert w Paryżu...

Rewelację przynosi też kategoria kontrabasu, gdzie po najwyższy laur sięgnął Michał Barański, młody wirtuoz grający m.in. w zespole  Bennie’ego Maupina (wysokie notowania albumu „Early Reflections” w wielu rankingach światowych). Nową Nadzieją jest Rafał Sarnecki, gitarzysta, który jedną nogą jest teraz w Nowym Jorku, drugą w Warszawie, a objawił się znakomita płytą „Songs From A New Place”.

W kategorii klarnetu schedę po nieodżałowanym Emilu Kowalskim przejął mistrz saksofonu altowego Henryk Miśkiewicz. Dwoma zwycięstwami pochwalić się może także, jak w zeszłym roku, Leszek Możdżer – najlepszy pianista i kompozytor; a także tradycyjnie Jan Ptaszyn Wróblewski, najwybitniejszy nasz aranżer, który niezmiennie bryluje na sax-barytonie (mimo że być może w mijającym roku tego instrumentu nawet nie wziął do ręki!).

W reakcji na dynamicznie rozwijające się życie koncertowe, wprowadziliśmy do naszej ankiety odrębną kategorię „Koncert Roku”. Najwięcej głosów otrzymał za występy ze swoim Sekstetem w Warszawie, Poznaniu i Gdyni Herbie Hancock. Jeśli zaś chodzi o festiwale, jazztopowy triumf Jazz Jamboree jest pięknym zwieńczeniem złotego jubileuszu tej niezwykle zasłużonej dla polskiego jazzu imprezy. Poza konkurencją wydaje się triumfujący już po raz ósmy warszawski Jazz Club Tygmont.

Pełne zestawienie notowań (minimum 20 głosów) publikujemy w wydaniu papierowym najnowszego numeru JF 1-2/2009, który dostępny jest w kioskach. A oto zestawienie skrótowe z trzema pierwszymi miejscami w poszczególnych kategoriach:

MUZYK ROKU
297 Tomasz Stańko
235 Leszek Możdżer
160 Paweł Kaczmarczyk

ZESPÓŁ AKUSTYCZNY
219 Marcin Wsilewski Trio
178 Tomasz Stańko Quartet
133 Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling

ZESPÓŁ ELEKTRYCZNY
329 Pink Freud
149 Jarosław Śmietana Group
146 Walk Away

ZESPÓŁ TRADYCYJNY
343 Jazz Band Ball Orchestra
221 Old Timers
116 Vistula River Brass Band

Album Roku
145 Marcin Wasilewski Trio „January” (ECM)

111 Rafał Sarnecki „Songs From A New Place” (ARMS)
083 Aga Zaryan „Live At Palladium” (Cosmopolis/4ever Music)

NAJLEPSZY FESTIWAL
228 Jazz Jamboree, Warszawa

147 Bielska Zadymka Jazzowa
113 Jazz nad Odrą, Wrocław

KONCERT ROKU
105 Herbie Hancock – Warszawa, Katowice, Poznań

088 Benefis dla Sławka Kulpowicza – Warszawa
061 Wayne Shorter – Bielska Zadymka Jazzowa

KLUB ROKU
385 Tygmont, Warszawa

202 Blue Note, Poznań
191 U Muniaka, Kraków

NOWA NADZIEJA
197 Rafał Sarnecki

124 Mateusz Kołakowski
083 Maria Sadowska

ARANŻER
228 Jan Ptaszyn Wróblewski

178 Leszek Możdżer
170 Krzysztof Herdzin

KOMPOZYTOR
224 Leszek Możdżer

170 Tomasz Stańko
151 Paweł Kaczmarczyk

TRĄBKA
433 Piotr Wojtasik
429 Tomasz Stańko
107 Robert Majewski

PUZON
464 Grzegorz Nagórski

243 Jacek Namysłowski
128 Bronisław Duży


FLET
344 Krzysztof Popek
146 Michał Kulenty
058 Zbigniew Namysłowski

KLARNET
168 Henryk Miśkiewicz

156 Emil Kowalski
142 Mikołaj Trzaska

SAKSOFON SOPRANOWY
291 Adam Pierończyk
155 Maciej Sikała
143 Radek Nowicki

SAKSOFON ALTOWY
407 Henryk Miśkiewicz

203 Zbigniew Namysłowski
157 Mikołaj Trzaska

SAKSOFON TENOROWY
328 Janusz Muniak

196 Maciej Sikała
135 Tomasz Szukalski

SAKSOFON BARYTONOWY
408 Jan Ptaszyn Wróblewski

166 Piotr Baron
067 Tomasz Szukalski

FORTEPIAN
341 Leszek Możdżer

155 Marcin Wasilewski
126 Paweł Kaczmarczyk

ORGANY
524 Wojciech Karolak

123 Krzysztof Sadowski
119 Janusz Skowron

SYNTEZATOR
302 Janusz Skowron

109 Wojciech Karolak
091 Marcin Masecki

GITARA
450 Jarek Śmietana

193 Marek Napiórkowski
124 Rafał Sarnecki

GITARA BASOWA
414 Krzysztof Ścierański

153 Robert Kubiszyn
114 Wojtek Pilichowski

KONTRABAS
191 Michał Barański

181 Zbigniew Wegehaupt
145 Jacek Niedziela

PERKUSJA
262 Cezary Konrad

180 Łukasz Żyta
142 Michał Miśkiewicz

INSTRUMENTY PERKUSYJNE
220 Jose Torres

206 Jan Pilch
100 Jerzy Bartz

WIBRAFON
340 Bernard Maseli
247 Dominik Bukowski
076 Karol Szymanowski

SKRZYPCE
417 Michał Urbaniak
235 Mateusz Smoczyński
153 Maciej Strzelczyk

INSTRUMENTY RÓŻNE
124 Cezary Paciorek (acc)

106 Sławek Wierzcholski (hca)
104 Andrzej Jagodziński (acc)

WOKALISTA
268 Marek Bałata

231 Janusz Szrom
201 Jorgos Skolias

WOKALISTKA
351 Aga Zaryan

158 Grażyna Auguścik
127 Anna Maria Jopek

Gratulujemy laureatom i dziękujemy wszystkim czytelnikom, którzy nadesłali swoje głosy. Laureaci Jazz Top 2008 wystąpią na Wiośnie Jazzowej - Zakopane 2009, która odbędzie się w dn. 14 - 17 maja. A więc – hop na top! Do zobaczenia pod Tatrami!

Redakcja JAZZ FORUM
 

Carla Bley

CHRISTMAS ERY JAZZU Z CARLĄ BLEY

JF

Gwiazdą świątecznego koncertu Ery Jazzu „Christmas” 6 grudnia br. w Filharmonii Narodowej w Warszawie będzie wybitna pianista i kompozytorka Carla Bley.

Koncerty amerykańskiej awangardzistki w Polsce to rzadkość, a  będzie to premiera wyjątkowego projektu: jej autorskiej interpretacji świątecznych kolęd. W Filharmonii Narodowej towarzyszyć jej będzie Brass Quintet Kunsthochschule Folkwang z Wupptertal  oraz gitarzysta basowy Steve Swallow, jej muzyczny partner od lat 60.
Swallow z zespołami Carli Bley zrealizował najważniejsze nagrania nowoczesnego jazzu ostatnich lat. Jest jednym z najwybitniejszych basistów nowoczesnego jazzu, konsekwentnie poruszającym się w obranej stylistyce, chętnie zapraszanym do współpracy z takimi artystami jaki Paul Motian, Kip Hanrahan czy Pat Metheny.

Duet Carla Bley - Steve Swallow spotkał się rok temu w studiu z The Partyka Brass Quintet (dwie trąbki, waltornia, puzon i tuba), by zinterpretować na nowo popularne kolędy i pastorałki. Album „Carla’s Carols” zawiera kolędy O Tannenbaum, Away in a Manger, God Rest Ye Merry Gentlemen, Jingle Bells, O Holy Night, Joy To the World, ale także Mela Torme The Christmas Song. Nie zabrakło  również kompozycji Carli Bley, takich jak Jesus Maria i Hell’s Bells.

Tradycyjne i nowe, okazjonalne kompozycje świąteczne są poddane jak zawsze dość ekscentrycznej aranżacji. Carla Bley słynie z pisania niezwykle zręcznych aranżacji dla sekcji blaszanych, co znakomicie wykorzystał niemiecki kwintet tubisty Eda Partyki. Wprawdzie umiejętności kwintetu w aspekcie improwizacji ustępują popisom solowym Carli Bley, a w szczególności emanującego romantyzmem Swallowa, to precyzja zgrania muzyków w sekcji jest imponująca. Reprezentują oni ten wygładzony rodzaj brzmienia, który wyśmienicie pasuje do świątecznego nastroju.

Amerykańska artystka postrzegana jest przede wszystkim jako wspaniała kompozytorka oraz pianistka. Carla Bley wraz ze swoim  słynnym kwartetem była już gościem Ery Jazzu w 2003 roku zachwycając publiczność Poznania, Warszawy i Krakowa.

W jej zespołach pojawiali się zawsze najwybitniejsi artyści, m.in. Pharoah Sanders, Art Farmer, Gary Burton, Charlie Haden, Steve Swallow. Jej liczne zespoły cieszą się ogromnym powodzeniem, przedstawiając pełną uroku i łatwą w odbiorze muzykę. Nagrania Carli Bley zrealizowane dla ECM Records należą do najważniejszych dokumentów jazzu ostatnich dekad. Galowy koncert Christmas Ery Jazzu jest polską premierą znamienitego albumu „Carla’s Carols”, zestawu jazzowych wersji kolęd i pastorałek.

Więcej: www.jazz.pl

ERA JAZZU:  Carla Bley „Christmas Carols”
6.12.2010, godz. 20.00
Warszawa, Filharmonia Narodowa

Bilety (90/150/200):
www.eBilet.pl
www.ticketonline.pl
www.ticketpro.pl
www.eventim.pl

 

 

Soundrise

SOUNDRISE – NIEMEN NIEZNANY

JF

„Niemen Nieznany” – to tytuł frapującego albumu grupy Soundrise, który ukaże się w połowie kwietnia nakładem wytwórni Lou&Rocked Boys. Wrocławski zespół, uhonorowany kilkoma nagrodami, m.in. na festiwalu Niemen Non Stop w Słupsku, wyruszy na promocyjną trasę koncertową.

W swoich opracowaniach utworów Czesława Niemena młodzi muzycy poszli znacznie dalej niż inni polscy artyści interpretujący dorobek artysty. Soundrise w żaden sposób
nie stara się dorównać pierwowzorowi – przekłada twórczość Niemena na język dzisiejszej muzyki, używając dużej ilości elektroniki ubranej w ciekawe eksperymentalne brzmienia, połączone z nowoczesnymi groove’ami oraz liniami melodycznymi poprowadzonymi w zupełnie inną, nową i przede wszystkim własną stronę.

Jak mówią sami muzycy: „Gramy po swojemu, staramy się przedstawić muzykę Niemena w wersji uwspółcześnionej, aby ludzie naszego pokolenia zainteresowali się twórczością Wielkiego Artysty, znanego im głównie z opowiadań rodziców”.

Soundrise nie ogranicza się do interpretacji jedynie najbardziej znanych kompozycji. Zespół bardzo mocno zagłębił się w twórczości Artysty bazując m.in. na albumie „Idee Fixe” do poezji C.K. Norwida i Juliusza Słowackiego.

Track lista:
Moja Ojczyzna (muz. Czesław Niemen, sł. Cyprian Norwid)
Sieroctwo (muz. Czesław Niemen, sł. Cyprian Norwid)
Ach jakie oczy (muz. Czesław Niemen, sł. Czesław Niemen)
Italiam, italiam (muz. Czesław Niemen, sł. Cyprian Norwid)
Jednego serca (muz. Czesław Niemen, sł. Adam Asnyk)
Sariusz (muz. Czesław Niemen, sł. Cyprian Norwid)
Pieśń Wernyhory (muz Czesław Niemen, Sł. Juliusz Słowacki)
Moja Piosnka [II] (muz. Czesław Niemen, sł. Cyprian Norwid)
Światło jutrzenki (muz. Czesław Niemen, opracowanie Soundrise)
Pieśń od ziemi naszej (muz. Soundrsie na motywach kompozycji Cz. Niemena o tym samym tytule, sł. Cyprian Norwid)

SOUNDRISE
Asia Pieczykolan - śpiew
Marcin Kużdowicz - gitara elektryczna, gitara akustyczna, mandolina
Szymon Orchowski - instrumenty klawiszowe
Kuba Wojciechowski - bas
Bogusz Stępak - perkusja, instrumenty perkusyjne
gościnnie
Piotr Szwec - saksofony (nr 6, Sariusz)

Koncerty promujące album Niemen Nieznany

18.04 Zielona Góra - 4 róże
19.04 Poznań - Blue Note
21.04 Słubice - SMOK
22.04 Sulęcin - Restauracja Bajka
25.04 Wrocław - Bezsenność
27.04 Ząbkowice Śląskie - Sala widowiskowa ZOK
28.04 Brzeg - Herbaciarnia

A co o zespole Soundrise mówią autorytety z zakresu twórczości Czesława Niemena:

„Myślę, że gdyby Czesław Niemen żył, to zechciałby zaangażować tych ambitnych pasjonatów do swojego zespołu. To chyba najpoważniejsza, jak dotąd, nowa propozycja twórczego rozwinięcia Niemenowskiej spuścizny.”
Paweł Brodowski
(redaktor naczelny JAZZ FORUM, przed laty członek zespołu Niemen & Akwarele, autor przekładów na język angielski piosenek nagranych przez Czesława Niemena na płytach wytwórni CBS)


„Okazuje się jednak, że z tej skarbnicy czerpią z powodzeniem przede wszystkim wykonawcy młodzi – w szczególności laureaci słupskiego festiwalu – że to oni – bez kompleksów, ale w sposób co najmniej interesujący, a wielokrotnie wręcz intuicyjnie odkrywczy, potrafią rozpalić emocje i wskrzesić niepowtarzalny klimat koncertów pierwowzoru.”
Roman Radoszewski
(dziennikarz muzyczny, norwidolog, autor biografii „Czesław Niemen. Kiedy się dziwić przestanę…”)

„Choć składa się z młodych ludzi, Soundrise jest już niezwykle ciekawie ukształtowaną formacją muzyczną, tworzącą wartości artystyczne, których nie można ignorować.”
Tomasz Jaśkiewicz
(gitarzysta, członek: Niemen i Akwarele, Niemen Enigmatic, Grupa Niemen)

Płytę zamówić można pod linkiem:
http://seeyousoon.pl/kategoria/preordery/p/niemen_nieznany,soundrise,17537

 

Quincy Jones

SUMMERTIME – DWIE GODZINY Z QUINCYM JONESEM

Paweł Brodowski

Zapraszam na specjalne wydanie audycji  „Summertime, czyli jazz na lato”, w Programie II Polskiega Radia, w sobotę 21 lipca, od 17.00 do 19.00. Moim gościem, rozmówcą w ekskluzywnym wywiadzie, będzie Qunicy Jones, sławny trębacz, aranżer, kompozytor, dyrygent, entrepreneur, producent muzyczny.

Rozmowa przetykana będzie muzyką z całej, ponad 60-letniej kariery wielkiego artysty, który współpracował z takimi sławami jak: Ray Charles, Lionel Hampton, Dizzy Gillespie, Count Basie, Frank Sinatra, Miles Davis, czy Michael Jackson.

Legendarny Q przyjedzie do Polski po raz pierwszy, by wystąpić 11 sierpnia jako dyrygent z big bandem hamburskiej rozgłośni NDR na super widowisku jazzowym Stańko+ na festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku.

Wywiad „Flying to the Moon with Quincy Jones” opublikowany został w najnowszym numerze JAZZ FORUM 7-8/2012.

Zwiastun audycji Summertime - Quincy Jones


Paweł Brodowski


 

Ewa Bem

POZYTYWNE WIBRACJE ZA NAMI

STX Jamboree

W sobotę 21 lipca zakończyła się trzecia edycja Białystok Pozytywne Wibracje Festival. Na dziedzińcu Pałacu Branickich w Białymstoku występowały polskie i zagraniczne gwiazdy jazzu, funku, soul i muzyki tanecznej.

Oto relacja organizatorów:

Pierwszego wieczoru, w piątek 20 lipca, rewelacyjny koncert z okazji czterdziestolecia pracy artystycznej dała Ewa Bem. Wzruszona artystka odebrała tego wieczoru
nagrodę za pracę artystyczną od Stoart.

Wystąpiła także formacja !DelaDap, której energetyczny koncert w klimatach urban gypsy rozgrzał publiczność na całym pałacowym dziedzińcu. Pojawił się również akcent białostocki, czyli Ewa Szlachcic z zespołem Way No Way. Na koniec wieczoru DJ Dimitri From Paris uraczył słuchaczy zgromadzonych pod festiwalową sceną dwugodzinnym setem światowych hitów. Ruszyło dwudniowe święto fanów pozytywnie wibrującej muzyki!

Jako pierwsza zagrała białostoczanka Ewa Szlachcic z zespołem Way No Way. Soulowo-funkowe utwory wykonane ciepłym głosem wokalistki rozkołysały festiwalową publicznością i wprawiły słuchaczy w świetny nastrój, przygotowując publikę na kolejny występ !Deladap. Grająca urban gypsy formacja po kilkuletniej przerwie powróciła na trasę koncertową. Wiosną 2012 roku ukazała się czwarta, najnowsza płyta zespołu tworzącego niepowtarzalną muzyczną formułę, łączącą dźwięki muzyki romskiej z klubowymi i elektronicznymi brzmieniami. Niezwykle energetyczny koncert zgromadził spory roztańczony tłum pod festiwalową sceną. Zabrzmiały największe przeboje grupy jak I know what you want.

Wydarzeniem wieczoru okazał się koncert Ewy Bem z okazji czterdziestolecia pracy artystycznej – „Moje Serce To Jest Muzyk”. Artystka dała z siebie wszystko podczas półtoragodzinnego występu, a publiczność odwdzięczyła się jej głośnymi oklaskami i wielkim aplauzem. Ewa Bem z pasją i największą klasą zaśpiewała utwory jak Jesteś mój, Moje serce to jest muzyk, Zobacz czyje imieniny. Wokalistka otrzymała nagrodę z okazji jubileuszu pracy artystycznej od Stoartu, którą przyjęła z wielkim wzruszeniem, roniąc nawet kilka łez. Publiczność przyjęła to aplazuzem i pozytywnymi okrzykami. Ewa Bem zakończyła swój rewelacyjny występ utworem Podaruj mi trochę słońca. Artystka podzieliła się również z publcznością swoim zachwytem nad miastem: „widziałam, że Białystok pięknie wygląda na zdjęciach, ale nie spodziewałam się, że tu jest aż tak pięknie!”.

Jako ostatni zagrał międzynarodowej sławy DJ Dimitri From Paris, którego gorące sety długo trzymały pod sceną roztańczoną publiczność. Był to jego pierwszy otwarty dla publiczności i biletowany występ w Polsce.  Światowej sławy artysta zagrał na festiwalowej scenie najlepsze sety prosto z klubów Paryża i wybiegów Chanel, Jean-Paul Gaultier, Hermès, czy Yves Saint-Laurent.

Drugiego dnia festiwalu zagrały dwie gwiazdy polskie i dwie zagraniczne. Początek drugiego dnia należał do formacji Eskaubei & Funky Flow. Rewelacyjny hip’hopowe dźwięki z odrobiną funk wprawiły białostocką publiczność w doskonały nastrój.

Rewelacyjny koncert zagrała Ania Rusowicz. Laureatka czterech tegorocznych nagród Fryderyk odebrała w Białymstoku Złotą Płytę za album „Mój Big-Bit”, którą wręczył jej Stanisław Trzciński, dyrektor artystyczny festiwalu. Występ, podczas którego artystka zaśpiewała utwory z repertuaru m.in. słynnej mamy, Ady Rusowicz, oraz swojego, pełen był niesamowitej energii, która płynęła ze sceny i szybko rozniosła się wśród publiczności.

Po raz pierwszy w Polsce wystąpił Omar, który wykonał serię ciepłych soulowych utworów. Do jednego z nich – Kiss It Right, zaprosił Natalię Przybysz będącą jego wielką fanką, która przyjechała do Białegostoku specjalnie z tej okazji. Wielki hit Be Thankful wykonał w duecie z Angie Stone.

Na koniec wieczoru blisko dwugodzinny koncert zagrała wielka gwiazda festiwalu – Angie Stone, która udowodniła białostockiej publiczności, że jest prawdziwą divą czarnej muzyki. Artystka momentalnie zjednała sobie serca tłumnie zgromadzonej publiczności nawiązując z nią bliski kontakt i dzieląc się swoimi przemyśleniami. Przyznała, że bardzo lubi przyjeżdżać do Polski, a tutejsza publiczność zawsze niezwykle ciepło ją wita. Angie Stone przygotowała dla festiwalowiczów kilka niespodzianek. Wspólnie z Omarem wykonała  utwór The Makings of You. Następnie zaskoczyła słuchaczy długą i niezwykle oryginalną wariacją na temat swojego wielkiego hitu – Wish I Didn’t Miss You. Podczas koncertu Amerykanki odbyła się także światowa premiera piosenki z jej nowej płyty – Do What You Gotta Do, która ukaże się tej jesieni. Prosto ze sceny artystka pojechała do klubu Metro, gdzie na K MAG afterparty odbyło się jej jam session wspólnie z Omarem.

Po raz pierwszy w tym roku koncerty poprzediły projekcje filmów studentów
i absolwentów Szkoły Wajdy oraz Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pokazano m.in. Jutro będziemy rodzicami Anny Maszczyńskiej-Bąk, Babcia wyjeżdża Tomasza Jurkiewicza i Dzisiaj w Warszawie, jutro gdzieś w świecie Grzegorza Brzozowskiego.

Nowością była również strefa rozrywki organizowana przez Fundację Wspierania Kultury i Sztuki Teatr Narwal. Fundacja przygotowała Namiot Metamorfozy, w którym mali i dorośli zmieniali swój wizerunek przy pomocy profesjonalnych makijażystek i mini muzeum Lalki Teatralnej, gdzie będzie można było obejrzeć kukły i marionetki i dowiedzieć się o ich historii. Odbyły się również warsztaty taneczne Magdaleny Balcerzak, właścicielki studia Tańca MaxDanc, współzałożycielki Teatru Tańca Nowy Świat działającego przy Fundacji.

STX-Jamboree

www.stx-jamboree.com

 

AVISHAI COHEN JESIENIĄ W WARSZAWIE

Anna Pupin

Avishai Cohen, jedna z najbardziej wpływowych indywidualności młodej, jazzowej sceny zagra 18 października w warszawskim klubie Palladium w ramach cyklu Deutsche Bank Invites.

Prestiżowy „Bass Player Magazine” umieścił go wśród stu najlepszych basistów XX wieku. Grał z Bobbym McFerrinem, Herbiem Hancockiem, Alicią Keys, a także z the London Philharmonic Orchestra. Był jednym z najważniejszych muzyków Chick Corea New Trio. Kompozytor, autor piosenek, aranżer.

„Kreator współczesnego jazzu”, „wizjoner kontrabasu”, „jeden z najbardziej nowatorskich artystów” – to tylko niektóre z określeń, jakimi dziennikarze muzyczni opisują Avishai Cohena. Jeszcze  jako nastolatek zamieszkał w Nowym Jorku, kulturowym tyglu, w którym młodzi artyści, nieustannie prowokują narodziny nowych trendów we wszystkich dziedzinach sztuki. W tym czasie studiował w Mannes College The New School for Music i grał latin jazz w studenckich zespołach. Na jednym z koncertów w barze wypatrzył go Chick Corea, który urzeczony wrażliwością muzyczną młodego artysty, zaproponował mu kontrakt i udział w sekstecie Origin. Kariera Avishai Cohena potoczyła się błyskawicznie.

W 2002 roku Cohen założył wytwórnię płytową Razdaz Records, pod szyldem której wydał swój pierwszy autorski album „Lyla”. Wymykające się jednoznacznym klasyfikacjom, nowatorskie kompozycje, wzbudziły zainteresowanie fanów jazzu. Ośmielony świeżym sukcesem, opuścił Chick Corea New Trio i założył Avishai Cohen Trio.

Jest mistrzem muzycznej improwizacji, nieustannie zaskakuje fanów doborem źródeł, z których czerpie tematy. Zdarza się, że są to numery rockowe, a nawet popowe przeboje. Do historii jazzu przeszła jego interpretacja słynnego hitu zespołu Queen pt. Another One Bites The Dust. Artysta przyznaje się również do inspiracji dziełami Erika Satie oraz Fryderyka Chopina. Dla Avishai Cohena nie ma bowiem znaczenia gatunek wyjściowy utworu, ale to, o czym – jak sam podkreśla – coraz częściej zapominamy, ulegając marketingowej machinie produkcyjnej – harmonia i melodia, czyli czysta esencja muzyki.
 

Ten radosny geniusz kontrabasu, jak przyjęło się nazywać Cohena, nie boi się wyzwań. Na płycie „Aurora” samodzielnie wykonał niektóre z partii wokalnych swoich utworów Podczas sesji nagraniowej do albumu „Duende” Cohen zagrał na fortepianie. Do pracy nad płytą „Seven Seas” zaprosił muzyków grających na skrzydłówce i rożku angielskim, instrumentami rzadko wykorzystywanymi w muzyce jazzowej. Jednak pomimo nieustannych poszukiwań nowych środków wyrazu, utwory Avishai Cohena niezmiennie wyróżniają się porywającymi aranżacjami oraz zaskakującą konstrukcją rytmiczną. Charyzmatyczna osobowość, muzykalność i spontaniczność artysty czynią wyjątkowymi nie tylko jego studyjne albumy, ale również nadają niepowtarzalnego charakteru jego występom na żywo. Jak podsumował wpływowy dziennikarz z Wielkiej Brytanii Alex Webb: „Cohen jako muzyk koncertowy jest nie do pobicia.”  

Koncert Deutsche Bank Invites Avishai Cohen odbędzie się 18 października w warszawskim klubie Palladium. Będzie to trzeci w tym roku projekt realizowany w ramach cyklu Deutsche Bank Invites. Artysta podczas koncertu zaprezentuje najsłynniejsze utwory ze swojego dotychczasowego repertuaru.

Wcześniej w ramach cyklu Deutsche Bank Invites można było posłuchać Michaela Bublé i Macy Gray, a w poprzednich latach zaproszenie Deutsche Bank przejęli m. in.  Leonard Cohen, Joe Cocker, Cesária Évora czy odkrywca Avishai Cohena – Chick Corea.

Bilety na Deutsche Bank Invites Avishai Cohen w cenie
w przedsprzedaży : 75zł / 110zł
od 18 września 100 zł/ 135 zł
można nabyć na www.bilety.fm i www.eventim.pl 
oraz we wszystkich salonach Empik, Media Markt i Saturn w całym kraju.

Więcej infomacji na stronie: www.koncerty.com

 


 



  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm