Aktualności
Eric Marienthal

HANZA JAZZ FESTIVAL 2010

JF

Szósta edycja Hanza Jazz Festiwal w Koszalinie odbędzie się w tym roku w dn. 20-23 października. W programie warsztaty wokalne i instrumentalne, a także koncerty z udziałem gwiazd. Wystąpią m.in. Walk Away + Eric Marienthal, Artur Dutkiewicz, Artur Lesicki Trio, Miśkiewicz/Majewski Quintet.

W tym roku w klasie wokalnej zajęcia poprowadzą: Krystyna Prońko i Danuta Błażejczyk. Klasy instrumentalne: Adam Wendt, Adam Czerwiński, Artur Dutkiewicz, Stan Michalak i Krzysztof „Puma” Piasecki. Zajęcia warsztatowe uzupełnia dwa jednodniowe workshopy, które poprowadzą: Eric Marienthal i Adam Czerwiński (Szkoła samby).

W programie festiwalowym zaplanowano cztery koncerty. Na otwarcie 20 października recital Artura Dutkiewicz z projektem „Mazurki” oraz jubileuszowy występ zespołu Walk Away z gościnnym udziałem amerykańskiego saksofonisty Erica Marienthala. 21 października wystąpi znakomite trio gitarzysty Artura Lesickiego, natomiast w piątek 22 października  mieszkańcy Koszalina i uczestnicy warsztatów wysłuchają muzyki Krzysztofa Komedy w wykonaniu zespołu Miśkiewicz/Majewski Quintet. W sobotę Koncert Galowy, w którym udział wezmą najzdolniejsi i najciekawsi uczestnicy warsztatów oraz  wykładowcy. Razem i osobno.

Podobnie jak w latach poprzednich odbywać się będą występy w klubach i pubach Koszalina.

PROGRAM

dzień pierwszy – 20 października
godz. 10.30 powitanie wykładowców i uczestników
godz. 11.00 - 14:00 warsztaty instrumentalne
godz. 15.00 - 18:00 warsztaty w combach jazzowych
godz. 20.00 - 22.00 Kino Kryterium, uroczyste otwarcie festiwalu i koncert Artur Dutkiewicz „Mazurki”, 25 lat zespołu Walk Away + Eric Marienthal
godz. 22.00 - 24.00 jam session w klubie festiwalowym Rezerwat

dzień drugi – 21 października
godz. 11.00 - 14:00 warsztaty instrumentalne (około godz. 12.00 21.10 workshop z Erikiem Marienthalem                                                                                                                 godz. 15.00 - 18:00 warsztaty w combach jazzowych
godz. 20.00 - 21.00 dwa koncerty uczestników w pubach koszalińskich
godz. 21:30 - 23:00 Klub Rezerwat, koncert Artur Lesicki Trio
godz. 23.00 – 24.00 jam session w klubie festiwalowym Rezerwat

dzień trzeci – 22 października
godz. 11.00 - 14:00 warsztaty instrumentalne (około godz. 12.00 21.10 workshop z Adamem Czerwińskim (Szkoła Samby).
godz. 15.00 - 18:00 warsztaty w combach jazzowych
godz. 20.00 - 21.00 dwa koncerty uczestników w pubach koszalińskich
godz. 21:30 - 23:00 CK105, koncert Miśkiewicz/Majewski Play Komeda
godz. 22.00 - 24.00 jam session w klubie festiwalowym Rezerwat

dzień czwarty – 23 października
godz. 11.00 - 14:0 warsztaty instrumentalne
godz. 15.00 - 18:00 warsztaty w combach jazzowych
godz. 20.00 - 21.00 Kino Kryterium, uroczyste zakończenie warsztatów i koncert galowy uczestników wraz z wykładowcami
godz. 22.00 – 24.00 jam session w klubie festiwalowym Rezerwat

Ubiegłoroczna edycja   festiwalu zdobyła III miejsce w konkursie „Produkt turystyczny Pomorza Środkowego”. Celem tego konkursu jest popularyzacja i wsparcie promocyjne najbardziej atrakcyjnych i przyjaznych turyście produktów lub wydarzeń turystycznych, organizowany w regionie.

Sukces to spory, biorąc pod uwagę, że  Hanza rywalizowała z produktami turystycznymi mając za sobą  tylko nasz ukochaną muzykę – jazz.
Sama impreza staje się już powoli marką Koszalina, rozpoznawalną na mapie muzycznej Polski. Stąd zapewne w tym roku rekordowa ilość chętnych do wzięcia udziału w warsztatach muzycznych. Powodów tego sukcesu pewno jest wiele, dobra atmosfera dla jazzu w mieście, niezłe warunki do ćwiczeń i grania czy skład „profesorski”.

Organizatorzy:
Dyrektor Festiwalu: Jacek Paprocki
Dyrektor artystyczny: Bogdan Bogiel
Producent: Paweł Strojek

Centrum Kultury 105 w Koszalinie
ul. Zwycięstwa 105
75-001 Koszalin

www.hanza.koszalin.pl

 

LOUIS ARMSTRONG „SATCHMO – AMBASSADOR OF JAZZ”

Universal Music Polska

Dla uczczenia 110 rocznicy urodzin Louisa Armstronga wytwórnie Verve i Decca przygotowały wspólnie kilka specjalnych wydawnictw, w tym wyjątkowy 10 płytowy box 10 CD Box. Premiera 26 sierpnia.

Box ten prezentuje wszystkie najlepsze nagrania Louisa Armstronga z całej kariery, a także nagrania dotąd niepublikowane, zawiera ponadto 200 stronicowa książkę z unikalnymi zdjęciami i tekstami. Wszystkie nagrania zostały dodatkowo zremasterowane przez amerykańskiego producenta Russa Titelmana.

Dodatkowo wydana zostanie dwupłytowa kompilacja zawierająca 40 najlepszych nagrań wielkiego Satchmo.


10-płytowy box zawiera:

7 CD z wybranymi nagraniami z całej kariery Louisa Armstronga

1 CD z wcześniej niewydanymi, rzadkimi kolekcjonerskimi nagraniami

1 CD koncertowe ze słynnego koncertu z  1956 roku w Hollywood Bowl

1 CD z wcześniej niewydanym materiałem z 1965 roku

Wywiad z Danem Morgensternem.

W sprzedaży będzie również dostępny album w wersji z 2 CD:
Oto tracklista tego podwójnego albumu:

CD 1

1. Louis Armstrong & His Orchestra – West End Blues

2. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra – I Gotta Right to
Sing the Blues

3. Louis Armstrong & his All Stars – Lazy River

4. Louis Armstrong With Gordon Jenkins’ Orchestra –  That Lucky Ol’ Sun

5. Louis Armstrong with Sy Oliver’s Orchestra –  La Vie en Rose

6. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong –  April in Paris

7. Louis Armstrong with Sy Oliver’s Orchestra –  A Kiss to Build a Dream On

8. Louis Armstrong & his All Stars –  Moon River

9. Louis Armstrong with Sy Oliver’s Orchestra –  When You’re Smiling (the
Whole World Smiles with You)

10. Louis Armstrong & his All Stars –  You Rascal You

11. Louis Armstrong & His Orchestra –  Ain’t Misbehavin’

12. Louis Armstrong & Oscar Peterson –  Makin’ Whoopee

13. Louis Armstrong with Sy Oliver’s Orchestra –  C’Est Si Bon

14. Louis Armstrong & his All Stars –  Georgia on My Mind

15. Louis Armstrong & his All Stars –  Blueberry Hill

16. Louis Armstrong with the Commanders –  The Gypsy

17. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong –  Stars Fell on Alabama

18. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  Body and Soul

19. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  I Only Have Eyes
for You

20. Louis Armstrong With Gordon Jenkins’ Orchestra –  When it’s Sleepy
Time Down South

CD 2

1. Louis Armstrong with Jimmy Dorsey & His Orchestra –  Swing That Music

2. Louis Armstrong & his All Stars –  Dippermouth Blues

3. Louis Armstrong & Russell Garcia’s Orchestra –  I’ve Got the World on a
String

4. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong –  Moonlight in Vermont

5. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  East of the Sun
(And West of the Moon)

6. Louis Armstrong & his All Stars –  It’s Been a Long Long Time

7. Louis Armstrong & his All Stars –  Basin Street Blues

8. Louis Armstrong & Oscar Peterson –  Blues in the Night

9. Louis Armstrong & his All Stars –  Mack the Knife (live)

10. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  Stormy Weather

11. Louis Armstrong & His Orchestra –  I’m in the Mood for Love

12. Louis Armstrong & his All Stars –  Rockin’ Chair (live)

13.Louis Armstrong & his All Stars –  Hello Dolly

14.Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  You’re the Top

15.Ella Fitzgerald & Louis Armstrong & Sy Oliver’s Orchestra –  Dream a
Little Dream of Me

16. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  Don’t Get Around
Much Anymore

17. Louis Armstrong with Sy Oliver’s Orchestra –  Your Cheating Heart

18. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong –  Bess, You Is My Woman Now

19. Louis Armstrong & Russell Garcia & his Orchestra –  Nobody Knows the
Trouble I’ve Seen

20. Louis Armstrong & His Orchestra –  What a Wonderful World

 

 

Marcin Wasilewski
fot. Jan Bebel

YSTAD SWEDEN JAZZ FESTIVAL

Marek Piechnat

4 sierpnia rusza druga edycja Ystad Sweden Jazz Festival. W ciągu trwania festiwalu Ystad, niewielkie miasteczko położone na południu Szwecji,  zamieni się w jazzową stolicę naszego północnego sąsiada.

Po ubiegłorocznym sukcesie ambicje organizatorów wyraźnie wzrosły. Na dziewięciu scenach festiwalowych planowanych jest w tym roku ponad 30 koncertów! Według dyrektora artystycznego festiwalu, wybitnego szwedzkiego pianisty Jana Lundgrena, formuła festiwalu w Ystad będzie się znacznie różniła od podobnych imprez organizowanych w Szwecji czy w ogóle w Europie.

Nie jest tajemnicą, że większość festiwali jazzowych w celu przyciągnięcia większej publiczności wspomaga się angażując gwiazdy rocka czy R&B. W przeciwieństwie do nich festiwal w Ystad ma być imprezą, na której wyłącznie muzycy jazzowi (lub bardzo jazzowi bliscy) będą mieli okazję prezentować swoje projekty.

W tym roku oprócz szwedzkich gwiazd takich jak Bobo Stenson Trio, Dan Berglunds Tonbruket, Magnus Lindgren Batucada Jazz Quintet czy sam dyrektor artystyczny Jan Lundgren wystąpią m.in. Toots Thielemans European Quartet, legendarny amerykański gitarzysta Pat Martino i włoski pianista Enrico Pieranunzi. Festiwal zakończy Richard Galliano La Strada Quintet z udziałem Dave’a Douglasa i Johna Surmana w bardzo ciekawie zapowiadającym się programie „Tribute to Nino Rota”.

Jedynym, ale niewątpliwie bardzo ważnym, polskim akcentem festiwalu będzie solowy recital naszego wybitnego pianisty Marcina Wasilewskiego, który odbędzie w sobotę 6 sierpnia, w kościele Świętej Marii.
Więcej informacji na stronie festiwalu: http://www.ystadjazz.se

Marek Piechnat
       
 

JOE COCKER JUŻ NIEBAWEM W POZNANIU I WARSZAWIE

Michał Polański

9 i 10 sierpnia br. na dwóch koncertach – w poznańskiej Arenie i warszawskiej Sali Kongresowej – wystąpi legendarny Joe Cocker.

Artysta zaprezentuje swoje największe przeboje takie jak: With a Little Help from My Friends, Summer in the City, You Are So Beautiful, czy You Can Leave Your Hat On w zupełnie nowych aranżacjach. Dodatkowo, aby wprowadzić publiczność w wyjątkowy nastrój i umilić jej czas oczekiwania na gwiazdę, na wszystkich gości będą czekały napoje i poczęstunek.

Joe Cocker stał się legendą za życia, jego charakterystyczny zachrypnięty głos jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w branży muzycznej, a on sam, mimo ponad 40 lat od artystycznego debiutu dalej tworzy, koncertuje i zachwyca publiczność na całym świecie. Jego albumy (ma ich na koncie aż 26) wielokrotnie pokrywały się platyną, a on sam był nagradzany najważniejszymi wyróżnieniami branży muzycznej –  Grammy, czy filmowej – Złoty Glob, Oscar. Za swoje dokonania otrzymał również w 2007 roku Order Imperium Brytyjskiego.

To jeden z zaledwie kilku artystów niezapomnianego festiwalu Woodstock ’69, który do tej pory z powodzeniem nagrywa i występuje na całym świecie. I tylko on nagrał cover Beatlesów lepiej niż oni sami!

Joe Cocker urodził się 20 maja 1944 roku w Sheffield w Północnej Anglii. Już jako nastolatek grywał w różnych zespołach, natomiast swój własny – The Grease Band – założył w połowie lat 60. Grupa szybko została zauważona przez producenta Denny’ego Cordella, który ściągnął muzyków do stolicy i pomógł nagrać pierwszą płytę „With A Little Help From My Friends”. W 1969 roku Cocker został zaproszony do słynnego programu „Ed Sullivan Show” – jego występ zachwycił Amerykanów, a sam Joe został zasypany propozycjami koncertów w USA. Jedną z nich był występ na legendarnym festiwalu w Woodstock – tam właśnie wykonał  With a Little Help From My Friends zdecydowanie lepiej niż słynni The Beatles. 

Kolejny album Cocker sprzedał się w samych tylko Stanach Zjednoczonych w nakładzie ponad 3 mln egzemplarzy, a utwory artysty, na czele ze wspaniałym You Are So Beautiful, okupowały wszystkie listy przebojów.

W latach 70., podobnie jak inni znani muzycy, popadł w uzależnienie od alkoholu i narkotyków, przez co jego kariera stanęła w miejscu. Na szczęście po kilku latach, kiedy już większość branży spisała go na straty, Joe Cocker pokonał kryzys i ponownie skupił się na muzyce. Powstały wtedy tak znane przeboje, jak Sweet Little Woman, You Can Leave Your Hat On, czy Unchain My Heart. Kolejna fala sukcesów przyszła w latach 90. za sprawą takich albumów, jak Night Calls, Have A Little Faith, czy Organic i już nic nigdy nie było w stanie jej zakłócić.

Koncerty Joe Cockera to unikalne widowiska. Artysta umie porwać do zabawy każdego, ale i każdego rozmarzyć. Żongluje przeróżnymi uczuciami, przekazuje publiczności wielką energię, jego miłość do muzyki i pasja, jaką wkłada w każdy występ jest nie do opisania. Będą się mogli o tym przekonać wszyscy, którzy wezmą udział w zbliżających się koncertach Cockera w Polsce.

Michał Polański



OTWARCIE DRZWI O GODZ. 18.00

POZNAŃ: 09.08.2011, godz. 19.00
Hala Arena, ul. Wyspiańskiego 33

Ceny biletów: 150zł, 200zł, 300zł i VIP-400zł
Bilety do kupienia przez internet www.eBilet.pl lub www.ticketpro.pl
Wykaz punktów sprzedaży www.eBilet.pl lub www.ticketpro.pl

WARSZAWA: 10.08.2011, godz. 19.00
Sala Kongresowa, Plac Defilad 1
Ceny biletów: 130zł, 150zł, 250zł, 350zł, 450zł i VIP-550zł
Bilety do kupienia przez internet www.eBilet.pl lub www.ticketpro.pl
Wykaz punktów sprzedaży www.eBilet.pl lub www.ticketpro.pl

 

 

Colosseum

FESTIWAL LEGEND ROCKA W DOLINIE CHARLOTTY

Michał Polański

W dn. 12 – 14 sierpnia odbędzie się druga odsłona tegorocznej edycji Festiwalu Legend Rocka, organizowanego już po raz piąty w malowniczej scenerii Doliny Charlotty w Strzelinku nieopodal Słupska.

Gwiazda pierwszej edycji była legendarna brytyjska grupa Deep Purple, której 24 lipca w amfiteatrze Dolinie Charlotty słuchał nadkomplet ponad 7000 słuchaczy! Teraz czas na odsłonę drugą i takie zespoły i gwiazdy jak Colosseum, Alvin Lee,
Jack Bruce, czy Dżem i TSA.

Dolina Charlotty to kompleks stylowych zabudowań hotelowych i rekreacyjnych umiejscowionych w bajkowym otoczeniu lasu i jeziora.
W znajdującym się tam amfiteatrze już 12, 13 i 14 sierpnia fani klasycznego rocka będą mogli oklaskiwać gwiazdy drugiej edycji jubileuszowego V Festiwalu Legend Rocka (w tym także polskie gwiazdy muzyki rockowej).

„Impreza adresowana jest przede wszystkim do wielbicieli rockowego grania z przełomu lat 60. i 70. Dzięki temu może zapewnić godziwą rozrywkę aż trzem pokoleniom słuchaczy. Podczas poprzednich edycji naszego festiwalu preferowaliśmy zagranicznych artystów. Teraz przyszedł czas na krajowe zespoły, bo wśród nich jest sporo tych zasłużonych w propagowaniu muzyki rockowej” – mówi Mirosław Wawrowski, dyrektor kompleksu Dolina Charlotty i główny animator festiwalu.

Pierwszy dzień festiwalu, piątek 12 sierpnia, skierowany będzie głównie do miłośników ostrego, heavy -metalowego grania. Wystąpią: TSA, Saxon i UFO.
 
TSA – to pionier polskiego heavy metalu. Zespół powstał w 1979 roku w Opolu. Do połowy lat 80. XX wieku TSA było jedną z najważniejszych grup na polskiej scenie rockowej. W latach 90. ubiegłego wieku zespół przeżywał kryzys, a w końcu zawiesił działalność. Reaktywacja nastąpiła w maju 2000 roku w oryginalnym składzie: Marek Piekarczyk (śpiew), Andrzej Nowak (gitara), Stefan Machel (gitara), Janusz Niekrasz (bas) i Marek Kapłon (perkusja) i szczęśliwie kapela z powodzeniem nagrywa i koncertuje w tym składzie po dziś dzień.

Saxon to bez wątpienia jedna z czołowych grup tzw. „nowej fali brytyjskiego heavy metalu”, które pod koniec lat 70. XX wieku szturmem wdarły się na światowe listy przebojów. Największe triumfy zespołu to lata 80. Saxon ma na koncie ponad 20 płyt. Wielkim atutem zespołu od zawsze były i są perfekcyjne i dynamiczne występy, o czym zapewne przekonamy się już 12 sierpnia.

Ostatnim zespołem, który zaprezentuje się na deskach charlockiego amfiteatru tego wieczoru będzie UFO. Ten zasłużona dla hard rocka formacja powstała w 1969 roku. Na początku skłaniała się ku prog-rockowi, a nawet psychodelii, ale stosunkowo szybko nastąpiła zmiana kursu na hard rock. Lata 70. oraz 80. to okres dużej popularności UFO nie tylko w Europie, ale również za oceanem. Zespół nadal jest aktywny, wydaje płyty i regularnie koncertuje.

Podczas drugiego dnia „przygody z legendami rocka”, 13 sierpnia, zobaczymy: Boogie Chilli, Colosseum i Alvina Lee.

Boogie Chilli to kapela pochodząca z Poznania, a jej repertuar osadzony jest w blues-rocku. Skład personalny zespołu wyłonił się z połączenia dwóch grup: Hot Water i Wielka Łódz.

Colosseum to pierwszy na świecie zespół jazz-rockowy. Ta supergrupa powstała w 1968 roku z inicjatywy wybitnych muzyków, którzy mieli za sobą dokonania w poważnych formacjach i projektach zarówno rockowych, jak i jazzowych. Niestety już w 1971 roku grupa rozpadła się, aby w swym oryginalnym składzie reaktywować się dopiero po 23 latach.
W Dolinie Charlotty Colosseum wystąpi jednak bez saksofonisty Dicka Heckstall-Smitha, który zmarł w 2004 roku. Jego miejsce zajęła jedna z najwybitniejszych europejskich saksofonistek jazzowych – Barbara Thompson.

Zwieńczeniem drugiego dnia festiwalu będzie występ Alvina Lee – herosa gitary, muzyka, którego styl i technika gry wywarły olbrzymi wpływ na wielu gitarzystów. W 1967 roku w wieku zaledwie 15 lat stanął na czele grupy Ten Years After – jednej z najważniejszych formacji blues-rockowych w historii muzyki. W połowie lat 70. Lee opuścił zespół, by na chwilę powrócić jeszcze do niego niespełna dziesięć lat potem. Od tego czasu muzyk kontynuuje karierę solową, z powodzeniem angażując się w rozliczne projekty muzyczne.

Tegoroczny Festiwal Legend Rocka zakończy się w niedzielę 14 sierpnia.
Rozpocznie go Dżem – polska legenda blues-rocka. Działalność grupy nieodłącznie kojarzy się z postacią jej współzałożyciela, charyzmatycznego wokalisty Ryszarda Riedla, który zmarł w 1994 roku. Jedenaście lat później Dżem dotyka kolejna tragedia. W wypadku samochodowym ginie klawiszowiec Paweł Berger. Pomimo tych ciężkich doświadczeń zespół nie spoczął na laurach i nadal jest jednym z najbardziej popularnych zespołów blues-rockowych w Polsce.

Następnie swój show zaprezentuje słynny psychodeliczny skład – Vanilla Fudge. Ten założony w 1965 roku amerykański zespół wywarł wielki wpływ na klasyczne brytyjskie grupy jak: Yes, Deep Purple, Led Zeppelin, Budgie, czy Uriah Heep. Vanilla Fudge wydatnie przyczynili się do rozpropagowanie organów Hammonda, jako instrumentu rockowego.

Jubileuszowy V Festiwal Legend Rocka w Dolinie Charlotty zakończy show kompozytora, wokalisty i legendy gitary basowej, współzałożyciela super-trio Cream - Jacka Bruce’a.
Jego zdolności improwizacyjne i całkowicie unikalne kompozycje, oraz występy na zawsze zmieniły muzykę rockową. Jego gra na basowej gitarze elektrycznej zrewolucjonizowała sposób, w jaki dotychczas był używany instrument i wpłynęła na niezliczoną rzeszę czołowych basistów zarówno jazzowych, jak i rockowych.
 
Michał Polański

Bilety:
do nabycia za pośrednictwem: www.eventim.pl , www.tickepro.pl , www.biletyna.pl
Na pierwszy i drugi dzień festiwalu (12 i 13 sierpnia) bilety kosztują po 100 zł, zaś na trzeci dzień – 130 zł.
Można tez kupić karnet na wszystkie koncerty, który kosztuje 300 zł. Początek wszystkich koncertów o godz. 20.

Więcej informacji:
www.legendyrocka.pl
e-mail: koncerty@charlotta.pl,
tel. 59 847 43 72
 

WORLD ORCHESTRA GRZECHA PIOTROWSKIEGO

JF

W ramach festiwalu Solidarity of Arts w sobotę 13 sierpnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku na wyspie Ołowianka wystąpi World Orchestra Grzecha Piotrowskiego.

World Orchestra Grzecha Piotrowskiego to podróż do korzeni muzyki. Do muzyki świata, prastarej improwizacji z czasów, w których nie było zapisu nutowego, a wielopokoleniowe tradycje muzyczne były przekazywane z ojca na syna. Mimo rozwoju cywilizacji muzyka pozostaje jedynym uniwersalnym językiem świata. To język duszy, który podświadomie znamy wszyscy. Jego piękno jest w stanie poruszyć każdego, niezależnie od wieku, religii, kontynentu czy statusu społecznego.

Instrumentarium zespołu jest wyjątkowe. Brzmienie symfonicznej orkiestry ozdabiają: ormiański duduk, bułgarski kaval, mołdawskie tsymbały, kurai z Bashkirii, lira, harfa, fińska kantela. Techniki wokalne stosowane przez Ruth Wilhelmine Meyer, Sergieja Starostina czy Sinikkę Langeland sięgają wokalnych tradycji śpiewaków z Bułgarii (biały śpiew), Laponii (joik), Tuwy, Mongolii, Japonii i Norwegii (throat singing). W tej orkiestrze nawet zwyczajny saksofon Grzecha Piotrowskiego to rzadko spotykana odmiana "zakręconego" sopranu z 1918 roku.

World Orchestra to więcej niż współcześnie zaaranżowany projekt wykorzystujący rzadko spotykane instrumenty: to muzyczna podróż pełna przestrzeni, subtelnych emocji i magii, spójna współpraca bogatych osobowości i pulsujących temperamentów, dialog między tradycją a nowoczesnością; między muzycznymi kulturami świata a wspólnotowością XXI wieku, między energią a kontemplacją.

Największym atutem projektu jest absolutna wirtuozeria artystów, ich wieloletnie doświadczenie i trudna do opisania słowami radość grania.
Goście specjalni koncertu w ramach Solidarity of Arts 2011:

The Bulgarian Voices – Angelite
Azat Bikchurin
Taisia Krasnopevtseva
Sinikka Langeland
Ruth Wilehelmine Meyer
Vladiswar Nadishana
Espen Leite Skarpengland
Theodosii Spassov
Bram Stadhouders
Siergiej Starostin
Marcin Wasilewski

POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA
13 sierpnia 2011, godz. 20:00
Bilety (60 zł): salony sprzedaży TICKETPRO (od 3. sierpnia) i kasy Filharmonii (tel. 58 320 62 62)

www.solidarityofarts.pl


 

SKRZYŻOWANIE KULTUR – WARSZTATY

Alicja Leszczyńska

Już 16 sierpnia ruszają zapisy na warsztaty muzyczne 7. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

Tegoroczna edycja warsztatów to wyjątkowo atrakcyjne spotkania z mistrzami muzyki z całego świata. Zajęcia nie tylko rozwijają umiejętności muzyczne, ale także wpływają na odnajdowanie w muzyce samych siebie.

Przygotowano dziewięć klas, w których pod okiem znakomitych osobowości muzycznych warsztatowicze będą mogli rozwijać swoje talenty. Klasy odbywać się będą według następującego planu:

Klasa perkusji flamenco – Mistrz: David Cobo Amores  (Hiszpania), godz. 11.00 – 13.00
Klasa tradycyjnego śpiewu polskiego – Mistrzyni: Agata Hartz (Polska), godz. 11.00 – 13.00
Klasa Muzyki Szwedzkiej – Mistrzyni: Maria Bojlund   (Szwecja), godz. 11.00 – 13.00
Klasa gry na drumli – Mistrz: Aron Szilagyi  (Węgry), godz. 13.30 – 15.30
Klasa ekspresji scenicznej – Mistrz: Kouame Sereba  (Wybrzeże Kości Słoniowej/Norwegia), godz. 13.30 – 15.30
Klasa joiku – Mistrz: Torgeir Vassvig  (Norwegia), godz. 16.00 – 18.00
Klasa bliskowschodnich instrumentów perkusyjnych – Mistrz: Zohar Fresco (Izrael), godz. 16.00 – 19.00
Klasa słowiańskich fletów i piszczałek – Mistrz: Maciej Rychły (Polska), godz. 16.00 – 18.00
Klasa tarantelli – Mistrz: Gianni Amatti (Włochy), godz. 16.00 – 18.00

Lokalizacja: Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej im. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Jezuicka 4 w Warszawie

Ceny: 50 PLN (jedna klasa), 80 PLN (dwie klasy), 100 PLN (trzy klasy).
Zgłoszenia przyjmuje opiekun warsztatów Anna Mamińska anna.maminska@festival.warszawa.pl

Ilość miejsc jest ograniczona.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi warsztatów: harmonogramem zajęć, sylwetkami mistrzów, programem poszczególnych klas na www.festival.warszawa.pl

Warsztaty zakończą się wspólnym występem z mistrzami w ostatnim dniu festiwalu w namiocie pod PKiN (1 października, godz. 19.00)

Będzie to unikalne wydarzenie muzyczne – Koncert Mistrzowie Warsztatów na Skrzyżowaniu Kultur. Tylko w Warszawie, podczas Festiwalu, spotkają się znakomici artyści, którzy zagrają specjalnie dla festiwalowej publiczności.

Bilety na ten koncert są już dostępne w sieci sprzedaży Eventim www.eventim.pl

 

John Scofield

ERA JAZZU – JOHN SCOFIELD

Dionizy Piątkowski

John Scofield, jeden z najważniejszych gitarzystów dzisiejszego jazzu, wystąpi na koncercie Ery Jazzu 6 października w warszawskiej Sali Kongresowej.

Będzie to premiera koncertowa muzyki z albumu „A Moment’s Peace” balansującej na krawędzi przebojowego smooth-jazzu i elektrycznej awangardy.

Scofield zadebiutował w połowie lat 70. nagrywając albumy wraz z Gerrym Mulliganem i Chetem Bakerem. Pojawiał się w najważniejszych zespołach jazzowych ostatnich dekad: od grup Billy’ego Cobhama, George’a Duke’a, Gary’ego Burtona, Charlesa Mingusa po nagrania i koncerty z Ronem Carterem, Zbigniewem Seifertem, Joe Lovano, Jackiem DeJohnette, Larrym Coryellem czy Mikiem Sternem.

W Polsce wystąpił po raz pierwszy na pamiętnym koncercie w zespole Milesa Davisa na Jazz Jamboree 83. Z  Milesem Davisem nagrał albumy „Decoy”, „Star People” i „You’re Under Arrest”.

Scofield najpełniej zaistniał, realizując własne pomysły w autorskich formacjach. Jego najnowszy album „A Moment’s Peace”  jest tego doskonałym dowodem. Gitarzysta jest w swej muzycznej drodze niezwykle konsekwentny. Stara się realizować albumy, które z jednej strony wnoszą powiew nowoczesnego jazzu ( jak nagrania „A Go  Go” z 1998 roku czy „Out Louder” z 2006 roku –  wraz z trio Medeski-Martin-Wood), a jednocześnie są ukłonem w stronę bluesowej i gospelowej tradycji lub doskonałą zabawą wokół wielkich standardów i przebojów Raya Charlesa („That’s What I Say”).

Teraz Scofield sięga nawet po Beatlesów i  jazzowo-obowiązkowego Gershwina. Efekt brzmienia muzyki  na płycie „A Moment’s  Peace” jest imponujący. Scofield nie musi silić się na eksperymenty, ani tanie muzyczne, komercyjne uśmieszki . Album jest subtelnym, jazzowo smacznym zestawem, który zawiera  i przebojowy pop („I Will” Lennona i McCartneya), tradycję Broadwayu („I Loves You Porgy” Gershwinów), ale także genialną kompozycję awangardzistki Carli Bley („Lawns”), standard Abbey Lincoln („Throw It Away”) oraz nowe utwory samego Scofielda.

Więcej: www.jazz.pl

 

HIGH DEFINITION W KLUBIE UCHO

Magda Malinowska

We wtorek 20 marca w gdyńskim Klubie Ucho wystąpi grupa High Definition.

Będzie to koncert inaugurujący XXII sezon działalności gdyńskiego Sax Clubu. Na scenie Ucha wystąpi Piotr Orzechowski – pierwszy Polak nagrodzony w konkursie Montreux Jazz Solo Piano. Muzyk zagra ze swoim zespołem – High Definition.

Piotr Orzechowski - fortepian
Mateusz Śliwa - saksofon
Alan Wykpisz - kontrabas
Patryk Dobosz - perkusja

HIGH DEFINITION
Kwartet złożony z młodych, ambitnych muzyków – otwartych zarówno na główny nurt jazzowy, jak i korzystających z najnowszych zdobyczy muzyki klasycznej czy współczesnej awangardy. W 2011 roku kwartet zdobył Grand Prix na dwóch znanych europejskich konkursach, w tym prestiżowy Jazz Hoeilaart i Krokus Jazz. W rankingu Jazz Top na portalu Jazzarium.pl High Definition zajęło I miejsce w kategorii Debiut Roku 2011. Kwartet – studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, to aktywnie koncertujący muzycy, którzy mają na koncie wyróżnienia indywidualne na uznanych polskich i zagranicznych festiwalach m.in. Jazz nad Odrą (Wrocław), Jazz Juniors (Kraków), Krokus Jazz (Jelenia Góra), Novum Jazz (Łomża), Blues nad Bobrem (Bolesławiec), RCK pro JAZZ (Kołobrzeg), Baszta Jazz (Czchów), Novum Jazz (Łomża), Jazz Hoeilaart (Belgia) czy Montreux Jazz Festival (Szwajcaria). Pianista Piotr Orzechowski jest zwycięzcą Montreux Jazz Piano Competition. Saksofonista Mateusz Śliwa jest dwukrotnym laureatem i zwycięzcą Ogólnopolskiego Festiwalu Saksofonowego w Przeworsku. Kontrabasista Alan Wykpisz zdobył indywidualną nagrodę dla najlepszego kontrabasisty na Jazz Hoeilaart. Perkusista Patryk Dobosz otrzymał nagrodę specjalną Leszka Możdżera na Jazz Juniors. High Definition wykonuje własne, oryginalne kompozycje z pogranicza jazzu.

PIOTR ORZECHOWSKI (Piano Hooligan)
Laureat I nagrody na Montreux Jazz Piano Competition 2011 w ramach Montreux Jazz Festival w Szwajcarii. Trzykrotny Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zdobywca Stypendium Twórczego Miasta Krakowie. Wielokrotnie nagradzany na konkursach muzycznych (Jazz Hoeilaart, Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Krokus Jazz, Novum Jazz i inne).

HIGH DEFINITION
20 marca 2012 (wtorek), godz. 20:00
Klub Ucho
Wstęp wolny

Klub Muzyczny Ucho
ul. Św. Piotra 2
81-347 Gdynia
tel. (58) 661-89-73
e-mail: ucho@ucho.com.pl

 



  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm